Maak je slaapkamer slaapverwekkend

20-10-2021

Je slaapomgeving is één van de belangrijkste factoren die leiden tot een goede nachtrust.

Zorg ervoor dat je goede blinderende gordijnen hebt die volledig verduisterend zijn en geen enkel straaltje licht doorlaten.

Je lichaam produceert namelijk het meeste melatonine wanneer het volledig donker is.

En laat melatonine nu net het zogenaamde "slaaphormoon" zijn die je helpt in slaap te vallen en blijven.

Het is daarnaast belangrijk dat je slaapkamer stil is en dat je weinig omgevingsgeluiden hoort als je wilt slapen.

Maar wist je ook dat het blauwe licht van het beeldscherm van je smartphone ervoor zorgt dat je minder of geen melatonine produceert?

Je lichaam denkt door dit kunstmatige licht namelijk dat het nog dag is en dat het nog geen tijd is om te gaan slapen.

Uiteraard hebben topsporters vaak toegang tot fysiotherapeuten.

Toch kun zelf ook thuis genoeg oefeningen doen om het lichaam en de geest tot rust te brengen voor je gaat slapen.

Denk bijvoorbeeld aan ademhalingsoefeningen waarmee je 's avonds voor je naar bed gaat binnen een kwartier je lichaam kunt voorbereiden om te gaan slapen.

Zet bijvoorbeeld een koptelefoon op met rustgevende slaapmuziek.

Door dit soort momenten van rust kun je met een volledig ontspannen lichaam en geest naar bed gaan en val je sneller in slaap.

Slapen is ook Topsport.!!!!!!!





Groetjes Fayth